K otázce demolice

V této poznámce uveřejňujeme reprezentativní reakce zainteresovaných stran na otázku demolice historické budovy Hlavního nádraží Mladá Boleslav.

 

MINISTERSTVO DOPRAVY ČR

Vít Bárta (VV), ministr dopravy

Návštěva v Ml. Boleslavi: https://www.mb-net.cz/?page=cz%2C12657.ministr-barta-navstivil-mladou-boleslav-mluvilo-se-nejen-o-hlavnim-vlakovem-nadrazi

 

ČESKÉ DRÁHY, a. s.

Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD

Pro ČTK: https://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/mlada-boleslav-bude-mit-novou-zeleznicni-stanici/574193?utm_source=rss&utm_medium=feed

 

VEDENÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA MLADÁ BOLESLAV

Adolf Beznoska, 1. náměstek (ODS) - pro rekonstrukci historické budovy

Na mb-net.cz: https://www.mb-net.cz/?page=cz%2C12004.vedeni-mlade-boleslavi-budeme-usilovat-o-rekonstrukci-stavajici-budovy-vlakoveho-nadrazi

(viz níže)

 

STŘEDOČESKÝ KRAJ

Robin Povšík (ČSSD), náměstek pro dopravu - pro demolici historické budovy a výstavbu budovy nové

Na osobním blogu: https://www.povsik.cz/index.php/blog

(viz níže)

 

Vedení Mladé Boleslavi: Budeme usilovat o rekonstrukci stávající budovy vlakového nádraží

Datum: 2.7.2010

Koišová Hana

Některá regionální media v těchto dnech zveřejnila záměr Středočeského kraje, aby na místě stávajícího hlavního nádraží Českých drah v Mladé Boleslavi vyrostl nový moderní a výrazně prosklený objekt. Vedení města Mladá Boleslav ale s tímto záměrem nesouhlasí.

"Jsme pro zachování a tedy zrekonstruování stávající budovy hlavního nádraží v Čejetičkách tak, aby byla zachována historická hodnota a duch místa. Jsme pro zachování původního půvabu českých nádraží,“ řekl dnes náměstek primátora Adolf Beznoska, kterému přitakával náměstek Jaroslav Polívka. „Kdybyste se podívali na deset nejkrásnějších nádraží České republiky, které byly nedávno hodnoceny, nikde byste nenašli moderní budovy,“ doplnil kolegu Polívka. Vedení města Mladá Boleslav tak chce apelovat na Víta Bártu, ministra dopravy (Věci veřejné), aby, pokud budou potřebné peníze, České dráhy původní objekt zanechali a zrekonstruovali ho pro současné potřeby cestujících.

(zdroj: https://www.mb-net.cz/?page=cz%2C12004.vedeni-mlade-boleslavi-budeme-usilovat-o-rekonstrukci-stavajici-budovy-vlakoveho-nadrazi; uveřejněno 2. 7. 2010)

 

Novému nádraží mladoboleslavští radní již nezabrání

Mladá Boleslav má reálnou šanci, že do dvou let bude mít nové a moderní hlavní vlakové nádrží. Místo dosavadní nechutné, dispozičně nevyhovující a energeticky náročné budovy má vzniknout nový objekt odpovídající trendům třetího tisíciletí.

Přimět vedení Českých drah k rekonstrukci nebo výstavbě nového objektu se pokoušeli všichni polistopadoví starostové a primátoři města. Doposud marně.

V loňském roce jsem z titulu náměstka hejtmana vyjednával s Českými drahami desetileté smlouvy o provozování drážní kolejové dopravy ve Středočeském kraji. Krom toho, že se nám podařilo vyjednat vynikající cenové podmínky a zároveň garanci masové obnovy vozidlového parku Českých drah, získal jsem jako bonus příslib rekonstrukce některých nádraží v našem regionu. A jako politik zvolený za Mladoboleslavsko jsem pochopitelně zalobboval a dojednal, aby jedním z těchto míst byla právě Mladá Boleslav. Původní záměr vedení drah bylo objekt rekonstruovat, jenže po zevrubné technické prohlídce a zvážení všech možností zvítězil radikálnější názor -  provést demolici a vybudovat nový objekt výpravní budovy. Zdůrazňuji, že tento verdikt nevydal politik Povšík ani žádný jiný politik, ale skuteční odborníci z oblasti stavitelství. I proto si myslím, že by vedení Mladé Boleslavi, kde nikdo z jeho členů není v oblasti stavitelství odborně erudován, neměl „fachmanům“ do jejich rozhodnutí mluvit. Prohlášení radních, že budou bránit demolici nádraží a obhajovat jeho rekonstrukci je dětinské a liché. Investorem totiž není město, ale České dráhy, které se již pro stavbu nového nádraží rozhodly. Důvody jsou zejména ekonomické – rekonstrukce by vyšla minimálně dvakrát dráž než demolice a stavba nového objektu.

Stejně tak se nebojím nového ministra dopravy Víta Bárty, jemuž chtějí radní psát dopisy. Vít Bárta je zkušený manažer a ví, že rekonstrukce historicky bezcenné, předimenzované a zchátralé budovy je nesmysl. Navíc při svém nástupu do funkce bude mít jiné starosti než rozhodování o jednom z tisíců nádraží a vlakových zastávek v České republice.

Mladá Boleslav nové vlakové nádraží získá a ani závistivá snaha radních zhatit tuto 70 ti milionovou investici Českých drah neprojde. Místo planých mediální výkřiků by si primátor a jeho kolegové měli více všímat starého města, kde místo záchrany arechoologických památek pro příští generace nechávají budovat nevzhledný parkovací dům. Staré město si ochranu památek a zeleně, která je rovněž masivně kácena, zaslouží. Jako opoziční zastupitel města nečekám od stávajících vládců radnice žádný dík. Ostatně, neangažuji se pro ně, ale pro čtyřicet tisíc obyvatel města, které politické hašteření opravdu nezajímá.

Robin Povšík, náměstek hejtmana Středočeského kraje, ČSSD

(zdroj: https://www.povsik.cz/index.php/blog; článek nedatován, zkopírováno v prosinci 2010)