Stručný exkurz do historie hlavního nádraží v Mladé Boleslavi

Stavba železnice z Prahy do Mladé Boleslavi přes Kralupy nad Vltavou byla zahájena v roce 1863 a slavnostní první jízda na této trati proběhla 15. října 1865. V červnu roku 1866 přijížděly na hlavní nádraží vagóny plné raněných a mrtvých z prudkých bojů u Mnichova Hradiště. V roce 1891 odtud odjížděli Boleslavané na nové pražské výstaviště u Holešovic, kde se konala Jubilejní zemská výstava, která se stala ukázkou rozvoje a vyspělosti českého průmyslu a podnikání. V letech 1891, 1899 a 1906 navštívil Mladou Boleslav právě na hlavním nádraží rakousko-uherský císař František Josef I. Vždy se jednalo o několikaminutovou záležitost, císař vystoupil z vlaku a byl pozdraven zástupci města a přítomným obyvatelstvem a následně pokračoval v jízdě dál. Od roku 1914 odjížděli z nádraží na frontu příslušníci boleslavského 36. pěšího pluku. Mnozí z nich se domů živí nevrátili stejně jako básník František Gellner, mnozí se vrátili coby českoslovenští legionáři bojující za československou samostatnost ve Francii, Itálii a Rusku a hlavní nádraží se pro ně stalo branou do jejich rodného kraje. Z nádraží odjížděli sokolové na světově proslulé všesokolské slety na pražské Letné. Svědkem nebývalých tragédií bylo nádraží v době 2. světové války, kdy se zde s domovem loučili Boleslavané židovského původu, odjížděli na smrt do koncentračních a vyhlazovacích táborů. Vrátila se z nich jen hrstka. Když dne 5. května 1945 propuklo v Praze ozbrojené povstání, bylo hlavní nádraží prvním místem Mladé Boleslavi, kde byla vyvěšena československá vlajka...